Телемарафон "Єдині новини"

Влада створила собі медіахолдинг за бюджетні кошти та лояльність до олігархів – УП

З кожним місяцем дедалі менше глядачів дивиться спільний телемарафон, і ще менше – йому довіряють

Офіс президента України має можливість прямо чи опосередковано впливати на інформаційну політику телемарафону "Єдиних новин", в якому беруть участь телеканали "Суспільне", "Рада", об'єднані ICTV та СТБ, "1+1", "Ми – Україна" та "Інтер". Йдеться про обмеження тем, що можна висвітлювати, та блокування "неугодних" спікерів в ефірах.

Про це мовиться у статті "Безкоштовна медіаімперія. Чому влада не хоче відмовитися від телемарафону", пише видання "Українська правда".

Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.

Аналіз контенту "Єдиних новин" може вказати, що телемарафон є рупором ОП, вказують автори. Ініціатива перетворилися на такий собі "телевізійний холдинг" Офісу президента, який водночас обходиться Офісу безкоштовно, адже фінансується за гроші олігархів і платників податків.

"Представники олігархічних груп, які на початку великої війни пожертвували своїми інформаційними ресурсами для благородної мети – забезпечення цілодобового інформування суспільства, просто не хочуть виводити телеканали з "Єдиних новин". Адже на Банковій це трактуватимуть як політичний жест. А ніхто з олігархів не готовий до відкритої боротьби з владою, яка найбільше зацікавлена в продовженні телемарафону", – йдеться у матеріалі.

Автори вказують, що медійна команда чинної влади сприйняла запровадження марафону як шанс безкоштовно сформувати власний медіахолдинг. І продовженням дії "Єдиних новин" Офіс президента "не так захищає країну, як забезпечує собі стабільну і комфортну медійну підтримку".

"До цієї владної групи, окрім "Єдиних новин", варто віднести одразу кілька ресурсів. По-перше, ребрендований парламентський телеканал "Рада", а разом із ним канали "Дом" і Freedom. Саме ці ресурси були точкою входу влади на медіаринок, і використовуються, наприклад, для розподілу державних коштів на серіали та кіно. Уже під час великої війни на уламках медіаімперії Ріната Ахметова був створений канал "Ми – Україна". Ним від самого початку управляли люди, яких вважали афілійованими з Банковою. Блискавичне потрапляння каналу в телемарафон і отримання бюджетного фінансування зняли будь-які сумніви", – перераховують журналісти.

За їхніми даними, тепер до цього переліку варто додати і величезне державне інформаційне агентство "Укрінформ", на яке "нещодавно зайшла "офісна" команда керівників і вже встигла оголосити про "нові правила" роботи, які підозріло нагадують стару добру цензуру".

Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.

Співрозмовники УП з-поміж медіаменеджерів переконують, що класичної цензури в телемарафоні немає. Але, як зауважують автори, якщо "темники" – назвати "інформаційними рамками", а "чорні списки" – перейменувати у "стоп-листи", то суть від цього не змінюється. І попри переконання у відсутності впливу влади – але аналіз контенту учасників "Єдиних новин" свідчить про зворотне.

"Очевидно, що останнім часом щоденного й оперативного контролю за всім контентом з боку Офісу президента немає, але стратегічну інформаційну рамку все одно задає Банкова. Тому глядач може побачити пророцтва ворожок в ефірі "1+1", а от Петра Порошенка під час слоту "Ми – Україна" – навряд чи", – наводиться приклад у статті.

А поява тих самих ворожок як чисто шоубізнесового контенту на колись максимально серйозних "Єдиних новинах" пояснюється простою спробою підняти низькі рейтинги телемарафону – з кожним місяцем дедалі менше глядачів дивиться "марафон", і ще менше – йому довіряють.

"Після початку вторгнення майже 80% українців довіряли телемарафону. Це травень 2022 року. Згідно з останнім опитуванням, проведеним у першій половині лютого 2024 року, таких було близько 36%. Уперше за два роки зафіксовано більше тих, хто не довіряє – 47%. Тобто ми бачимо перехід з переважної довіри до недовіри", – розповів виконавчий директор Київського міжнародного інституту соціології Антон Грушецький.

Журналісти вказують, що критика влади, як і справжній політичний плюралізм – у марафоні відчутно обмежені. Часто телекомпанії нехтують балансом думок, віддаючи перевагу в ефірах єдино спікерам від влади. А бажання влади максимально урізати політичний вплив опозиції – підтверджується відключенням з цифрового ефіру ще навесні 2022 року телеканалів "Прямий", "5 канал" та "Еспресо".

"Головною причиною існування телемарафону наразі є те, що в цьому форматі зацікавлене політичне керівництво держави. Саме тому, за інформацією джерел УП, згортання "Єдиних новин" найближчим часом не планується. Владі не вигідно втрачати такий медійний інструмент", – наголошується у матеріалі.

Нагадаємо, раніше петиція щодо перенаправлення на ЗСУ коштів, виділених на телемарафон, набрала необхідні 25 тисяч голосів для розгляду Кабміном.

Дивіться також відео: