Підвищення акцизів

Ціни на паливо зростуть до рівня європейських: як виживати в нових реаліях – сюжет

Підвищення акцизів буде розтягнуте в часі – протягом 4 років, аж до 2028-го і відбуватиметься у 5 етапів

Ціни догори, та ще й такі, як у Європі. Зокрема, на бензин, дизпаливо та скраплений газ. Верховна Рада ухвалила в другому читанні закон про підвищення акцизного податку на пальне. Головний аргумент влади – Україна йде до членства в ЄС, і нашій країні необхідно змінювати законодавства до норм Європейського союзу. Які ціни очікувати вже за кілька місяців і як бізнес, котрий працює на генераторах і пальному чи не цілодобово, буде виживати в нових реаліях – у матеріалі журналістки "5 каналу" Олени Рибінської.

Від 1 вересня готуйте додаткові 2 гривні за літр пального. Народні депутати ухвалили закон і акциз на паливо стане більшим. "Слуги народу" кажуть – це необхідність і гроші підуть на військо. Опозиція наголошує – це добиватиме гаманці громадян

Йдемо до рівня цін на паливо, встановленого в Євросоюзі. Поки що мінімального. У четвер парламент взявся за ухвалення законопроєкту про підвищення акцизів на пальне. За словами голови комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, ухвалення закону пришвидшить приведення законодавства України до норм ЄС. Прохання підтримати підвищення акцизів просив і міністр фінансів. Для цього особисто прибув до ради. Каже: чи не всі гроші від збільшення акцизів підуть на військо.

"Ціна питання підвищення акцизів 10-11 мільярдів гривень. В нас місячні потреби 166 мільярдів, а ми кажемо про 10-11. Ці кошти майже 100 % підуть на сектор безпеки і оборони. Так, це ціна, яку ми маємо заплатити 1.27 підвищення акцизів не вартує дискусій. Так це ціна яку ми маємо заплатити. але іншого вибору в нас немає. Або власний ресурс шукаємо і забезпечити ЗСУ або інші проблеми будуть і не зможемо вирішити. Сподіваюся на вашу підтримку", – заявив міністр фінансів України Сергій Марченко.

Під час розгляду правок та обговорення законопроєкту – емоцій народні обранці не стримували. Опозиція категорично проти ухвалення у другому читанні. Кажуть – випробування, що лягають на плечі українців, зокрема, і їхніх бізнесів – нині захмарні.

"Як бізнесу і людям плануватися коли ви майже щотижнево підіймаєте податки, підіймаєте, підіймаєте, підіймаєте! Штрафи – податки, штрафи-податки. Це на військо! А марафон свій чому не прикриваєте? Можна скільки грошей віддати на військо?" – обурений нардеп "Європейської солідарності" Олексій Гончаренко.

"Це удар по кожному українцю, це удар по українському бізнесу, який в умовах без світла 16-18 годин працює на генераторах, щоби не припинити роботу і не звільнити людей. Розуміємо, в якому стані енергетика і мали би знижувати якраз акцизи на пальне, щоби люди мали інше джерел аби продовжувати роботу", – заявив нардеп "Батьківщини" Іван Крулько.

Викликало дискусію не лише збільшення акцизу на бензин та дизельне пальне, а й скраплений газ. Одначе, голова фінансового комітету каже – всі розрахунки пропорційні.

"Сьогодні акциз складає 52 євро, зараз ви підіймаєте в другому читанні до 250-ти? Чи розумієте що він використовується не лише в автівках в опаленні, двопаливних генераторах і на них працює весь бізнес і живуть люди?" – каже нардеп Дмитро Разумков.

"Ми встановлюємо правильний відповідно до енергетичної цінності співвідношення ставки бензинів до скрапленого газу як 70 %. Тому абсолютно обґрунтована", – пояснює голова комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.

Врешті після бурхливих дискусій парламентарі заходилися голосувати. Більшістю голосів від "Слуг народу", залишків колишнього ОПЗЖ та кількома "за" від "Голосу" і "За майбутнє" – документ проголосували.

Підвищення акцизів буде розтягнуте в часі – протягом 4 років, аж до 2028-го і відбуватиметься у 5 етапів, зазначають нардепи з податкового комітету. За цей час 1 літр бензину зросте в ціні у середньому на 8 гривень, дизель – на 10 і половиною гривень, скраплений газ – на 11 гривень. Така ціна можлива лише за умови незмінного курсу гривні до євро. Тож імовірність ще більших показників на табло АЗС – реальна. 

Однією з головних причин ухвалення закону - пришвидшення змін законодавства України до норм Європейського Союзу. Це необхідність на шляху України до ЄС, згідно з їхньою директивою. Та нардепи від опозиції кажуть – вимог підвищувати акцизи просто зараз – не було!

"Під красивими гаслами що це є вимога ЄС адаптація законодавства до наших норм і виконання директив. Дійсно, є такі директиви ЄС, але найганебніше враховуючи жалюгідний стан української економіки, важку ситуацію простих українців - якраз Європейський союз не вимагав від нас адаптації саме цієї директиви зараз. Якраз Європейський союз казав, що директиву про збільшення активів ми можемо імплементувати пізніше, і на цей рік перед нами стоять абсолютно інші задачі", – заявила народна депутатка "Європейської солідарності" Ірина Геращенко.

Нині задача перед українським бізнесом – не просто функціювати, а часто – виживати. Бо в умовах відключень електроенергії доводиться працювати більшість часу на генераторах.

Власники кажуть – здорожчання акцизів на пальне – вдарить по них дошкульно. Тому мріють просто вистояти у цей період та не збанкрутувати.

"Здійснення бізнесу зараз в Україні – це цілий квест. Щоби якось фукціонувати, давати робочі місця і триматися на плаву потрібно вилізти зі шкіри щоб щось зробити. Враховуючи що зараз більшість годин ми працюємо на генераторі, збільшення ціни на дизпаливо буде впливати на нашу рентабельність. І скоріше за все дійдемо до того що функціювати успішно не буде можливості", – каже операційний директор групи ресторанів Олександр.

Пересічні українці очікують на здорожчання не лише пального, а й харчів і послуг.

Нині залишається півтора місяця до першого стрибка цін на пальне. Українці кажуть – акциз підвищують до норм ЄС, а от зарплат, як у Європі, не мають. Одначе, додають, змушені підлаштовуватися під реалії. 

Олена Рибінська, Микола Довгий, Софія Фесік та Олексій Тищенко, "5 канал"

Нагадаємо, Верховна Рада підвищила акцизи на пальне.

Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.

Нагадаємо, напередодні депутати підтримали скасування ввізного мита та ПДВ на енергообладнання.

Дивіться також відео: