Лонгріди

На реконструкцію Дегтярівського шляхопроводу в Києві були завищені ціни на будматеріали – ЗМІ

Це той самий шляхопровід біля станції метро "Шулявська", на якому у вересні минулого року під час монтажу впали балки

Журналісти виявили завищені в декілька разів ціни на будматеріали в кошторисі реконструкції Дегтярівського шляхопроводу в Києві – вартістю 920 млн грн. Про це пише видання "Наші гроші".

Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина – і ви в курсі подій.

"У кошторисі реконструкції Дегтярівського шляхопроводу в Києві за 920 млн грн знайшлися завищені ціни будматеріалів: "Ростдорстрой" сам собі намалював найвищу ціну асфальту в Україні, арматура вдвічі дорожча, спеціальна смола – втричі дорожча від Польщі", – йдеться у матеріалі.

Кошторис не був оприлюднений під час тендера в системі Prozorro, відтак "Центр протидії корупції" подав запит на його розкриття.

ТОВ "Ростдорстрой" 1 червня 2023 року отримало підряд на реконструкцію шляхопроводу в складі транспортної розв'язки на перетині вулиць Дегтярівської та Олександра Довженка. Це той самий шляхопровід біля станції метро "Шулявська", на якому у вересні минулого року під час монтажу впали балки. Наприкінці грудня міст уже відкрили для проїзду автомобілів.

Локальні кошториси і підсумкову відомість ресурсів не опублікували одразу. Тому на момент тендера не було можливості порівняти ціни будматеріалів із ринковими цінами. Нині ж замовник надіслав відомість ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва.

Скільки коштувала реконструкція

У ній найбільша сума 155 млн грн іде на поліуретанову смолу Sika Icosit KC 340/45 по 2 841 грн/кг, або $78 (тут і далі ціни вказано з ПДВ). Востаннє на торгах така смола траплялася ще до повномасштабного вторгнення.

У вересні 2021 року КП "Дніпровський електротранспорт" замовило ремонт трамвайних колій із нею по 2158 грн/кг, або $81. Але це ніяк не пояснює, наскільки така ціна є ринковою – через рідкісне застосування цієї смоли в Україні. Відповідно, в ексклюзивних постачальників є можливість встановлювати свої розцінки для проєктів, де обирають цей будматеріал. Для порівняння: в Польщі така смола продається по 67-116 злотих, або по 651-1 119 грн/кг, що в 2,5 рази дешевше від розцінки "Київавтодору".

На асфальт у кошторисі відведено 115 млн грн. Формально ціни відповідали моніторингу "ДерждорНДІ" (нині "Національний інститут розвитку інфраструктури", або "НІРІ") на той період. Наприклад, крупнозернистий щільний асфальтобетон типу А марки 1 на бітумі БМПП 50/70-60 в кошторисі був по 7195 грн/т. Червневий моніторинг показував, що в Київській області середня ціна крупнозернистого щільного асфальтобетону типу А марки 1 на бітумі БМП (БМК) становила 7181 грн/т.

Але виявилося, що для червневого моніторингу дані про ціни цього виду асфальту по Київській області подавало лише ПП "Київшляхбуд", яке входить у ту саму групу "Ростдорстрой", яка й отримала підряд із такими цінами асфальту.

Ціна "ростдорстроївців" тоді виявилась на 20% вищою від цін такого асфальту в інших регіонах, де ціни для моніторингу подавали й інші виробники. При цьому значно нижчі ціни такого асфальту декларували навіть у Дніпропетровській і Сумській областях, розташованих ще далі від щебеневих кар’єрів, з яких везуть сировину для виготовлення асфальту.

Крім того, 29 млн гривень ішло на гарячекатану арматурну сталь періодичного профілю класу А-ІІІ та гладку класу А-1 різних діаметрів по однаковій ціні 63 435 грн/т.

Читайте також: Стало відомо, коли запрацює київське метро між станціями "Либідська" і "Деміївська".

Того ж дня, 1 червня, Служба відновлення Миколаївщини замовила "Ростдорстрою" ремонт дороги, врахувавши в інвесторський кошторис таку сталь по 35 468-42 184 грн/т, що на 33% дешевше. У липні на торгах по укриттю на Київщині вона коштувала 34 447-36 925 грн/т, а у вересні "Укренерго" оприлюднило ціни будівництва захисту підстанцій від "Шахедів" по Україні: арматура А-ІІІ діаметром 20-22 мм була врахована по 36 570 грн/т. Це на 42% дешевше від "Київавтодору".

Ще 13 млн грн припадало на природній рядовий пісок по 585 грн/куб. м. Декількома днями раніше в травні "Київавтодор" замовляв ТОВ "Автомагістраль-Південь" іншу розв’язку з піском по 510 грн/куб. м, що на 13% дешевше. А в липні фірма-постачальник підтвердила виданню свою готовність продати його по 435 грн/куб. м, що на 27% дешевше.

Крім того, щебенево-піщану суміш С5 на суму 7 млн грн врахували по 1088 грн/куб. м, що майже відповідає моніторинговій середній ціні на Київщині в 1 043 грн/куб. м. Але в травні в "Автомагістралі-Південь" вона коштувала 984 грн/куб. м, що на 10% дешевше. А в липні можна було придбати її у постачальника за 615 грн/куб. м, що на 43% дешевше.

За даними системи E-Data, станом на кінець лютого 2024 року "Київавтодор" заплатив за цей міст "Ростдорстрою" 313 млн грн.

Хто головні

Бенефіціарами одеського "Ростдорстрою" через австрійську компанію "Юттема АУ ГмбХ" є Євген Коновалов і Юрій Шумахер – депутат Одеської міськради від партії "Довіряй ділам" міського голови Одеси Геннадія Труханова. Директором фірми є Олексій Андрюшин. Фірма посіла третє місце в топ-30 шляхових підрядників у 2022-2023 роках із сумою 8,54 млрд грн.

Та сама "Юттема АУ ГмбХ" також є засновником вищезгаданого "Київшляхбуду", який надавав "ДерждорНДІ" ціни асфальту по Київщині.

Дивіться також:

Підтримайте журналістів "5 каналу" на передовій.

Дивіться також фотогалерею за темою: